
Randweg Boekel
Gelukkig, de Provincie heeft besloten om de randweg om Boekel niet op te nemen in het investeringsprogramma tot 2017. Daarmee heeft de provincie de angel uit het hele traject getrokken. Dit is een eerste stap en is heel goed nieuws maar daar staat tegenover dat vele betrokkenen nu in onzekerheid verder moeten. Hier kan alleen onze gemeenteraad iets aan doen door het hele project nu af te blazen. Gezien de ontwikkeling van de verkeersintensiteit en het verdwenen draagvlak in onze gemeenschap zou dit ook heel passend zijn. De provincie is in elk geval heel gevoelig geweest voor de argumenten van de werkgroep Randweg Boekel die in een presentatie aan de verantwoordelijk gedeputeerde, de heer Ruud van Heugten van de Provinciale Staten, zijn voorgelegd. Nu onze gemeenteraad nog! De argumenten voor de provincie om de ontwikkeling van een randweg te ondersteunen zijn gebaseerd op een viertal punten: Bereikbaarheid, verkeersveiligheid, leefbaarheid en draagvlak. In ons vorige artikel hebben we al aangegeven dat een eventuele randweg aan de westkant van Boekel geen oplossing is voor de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid, dit heeft de provincie inmiddels ook onderkent. Wat het laatste argument 'draagvlak' betreft horen we onze wethouder de heer Ted van de Loo constant roepen dat er een breed draagvlak is in onze gemeenschap. Wij denken dat hij niet luistert naar wat onze inwoners werkelijk aangeven en dat hij star vasthoudt aan dit onnodige prestigeproject. Velen in de gemeente Boekel zien inmiddels in dat de Randweg niet gaat brengen waar hij voor bedoeld is. Mede door de verkeersontwikkelingen buiten Boekel en de woonwijk ontwikkelingen binnen Boekel. Dit hebben we in ons vorig artikel al aangegeven. De verkeersdrukte ligt nu zelfs lager dan in 1997 volgens cijfers van de Provincie. En de daadwerkelijk doorstroom van het verkeer vanuit Gemert naar Volkel of andersom is aanzienlijk lager dan de gemeente ons telkens voorhoudt. Waarom wil onze gemeenteraad en onze wethouder niet inzien dat de doorrekening van de verkeermodellen niet kloppen, Wat zit hier achter! Draagvlak is eigenlijk nog wel het belangrijkste argument om zo'n in- grijpende wijziging in en om Boekel te realiseren en dat is er niet meer. Ook onze gemeenteraad was heel erg verdeeld bij de stemmingen. Natuurlijk moet er nog wel een simpele oplossing gevonden worden voor de ontsluiting van ons bedrijventerrein en zullen er verkeersaanpassingen nodig zijn om het woonwijkverkeer 's morgens en 's avonds naar het noorden en zuiden te ontsluiten zo- dat dit niet allemaal door het centrum gaat. Het zou onze gemeenteraad en onze wethouder sieren, en het zou getuigen van daadkracht, als ze nu zelf het besluit nemen om het hele project af te blazen waardoor alle betrokkenen in het zoekgebied hun 'rechten' terugkrijgen in deze toch al moeilijke economische tijden. Het woord is nu aan onze gemeenteraad.
Wij gaan in elk geval door om de provincie te bewegen om het hele project af te blazen. Als onze gemeente haar verantwoordelijkheid niet neemt zullen wij moeten voor- komen dat de inwoners van Boekel met een aanzienlijke stijging van de Onroerend Zaak Belasting zal worden geconfronteerd. Een stijging van de OZB die deze onnodige randwegonherroepelijk met zich mee zal brengen. Kostenverhoging en subsidieverlaging! Wij (de inwoners van de gemeente Boekel) gaan dat betalen!
Werkgroep Randweg Boekel