CDA en DOP steunen college
Tracé randweg Boekel in twee delen bepaald
De kop en staart van het tracé van de randweg Boekel zijn vastgelegd. Voor het tussenstuk wordt nóg bekeken welke combivariant het beste is. De noodzaak van de weg steunt iedereen, de procedure alleen de coalitie van CDA en DOP.
door Hans van Alebeek
BOEKEL - Een bomvolle zaal met publiek en zeven kritische-insprekers probeerden gisteravond de Boekelse politiek te overtuigen om voorlopig -of zelfs helemaal- te wachten met de aanleg van een randweg om het dorp. Maar ondanks de soms hartstochtelijke pleidooien koos de politiek aan het eind van de avond in meerderheid toch anders.
De weg komt er gewoon maar het tracé wordt in twee delen bepaald: de kop en staart (aan de noord- en zuidkant) liggen vast en voor het tussen stuk de Zandhoekse Loop-Lage Raam wordt in overleg met de buurtschappen nog de beste combivariant gekozen. Daarbij wordt gekeken naar zaken als het verkeer, ruimtelijke aspecten en cultuur-historische belangen ter plaatse, zo antwoordde wethouder Peter Ketelaars op de vele vragen uit de commissie. Die eiste nadrukkelijk dat Ketelaars ook gaat praten met de bewoners van Neerbroek en Molenstraat als het gaat over de exacte invulling van het tracé dat daar -met een marge van 30 tot 50 meter- al wel vastligt.
Henri Willems van (GBV), daarin gesteund door Boekels Welzijn, vond dat het sowieso beter was om nog een paar maanden te wachten en dan het tracé in één keer vast te stellen. „Die vier maanden haal je dan later in het proces gemakkelijk weer in", stelde hij omdat goed overleg met alle betrokkenen bezwaarprocedures kan voorkomen. Het leverde hem een warm applaus uit de zaal op maar CDA en DOP vonden dat er onderhand een knoop moet worden doorgehakt. En dus steunden zij het voorstel van het college om het besluit in tweeën te knippen. En negeerden ze de oproep van ZLTO-inspreker Geert-Jan van Veen om de weg helemaal niet aan te leggen. Wie dat wel doet, heeft geen hart voor de boeren was de kern van zijn betoog. De komende tijd zal er nog wel kritisch worden gekeken naar de omrijtijden voor het (landbouw)verkeer en de mogelijke vergoeding" van de extra kosten die bedrijven daardoor straks moeten maken. De politiek hoopt verder dat de weg zo veel mogelijk wordt voorzien van stil asfalt. Ook moeten er waar mogelijk fietstunnels komen. Zeker is wel dat de nieuwe weg niet zal worden weggestopt achter een geluidsscherm of rij bomen. Voor de raadsvergadering van 25 februari krijgt de raad nog aanvullende informatie.