Home Nieuws Fotogalerij Omwonenden Agenda Contact Links
Omwonenden vrezen omrijdschade door randweg
gemerts_nieuwsblad.jpg

Omwonenden vrezen omrijdschade door randweg

BOEKEL – Een aantal omwonenden van de randweg Boekel is bang dat ze straks een flink stuk moeten omrijden omdat ze de weg maar op weinig plekken kunnen oversteken. Dat bleek maandagavond tijdens een informatieavond over de randweg, die door zo’n zestig mensen werd bezocht.

• Omwonenden buigen zich over een detailkaart van de Boekelse randweg.
omrijdschade.jpg

Door Wim Poels
Verschillende kleine wegen, zoals de Koesmacht, worden straks door de randweg in tweeën gesplitst. Daar komen geen oversteekplaatsen. Alleen via de vier rotondes kunnen fietsers en voetgangers aan de andere kant van de randweg komen “We moeten een flink stuk omrijden”, klaagt een bewoonster van de Neerbroek, mede namens inwoners van de Elzen. “Wilden we voorheen naar bijvoorbeeld Nia Domo, dan moesten we maar een klein stuk fietsen. Nu moeten we vanuit het noorden door het hele dorp heen.” Haar vraag om een extra fietspad, desnoods onverhard, vond in eerste instantie geen gehoor bij Ruud Vermeulen van Megaborn, het bureau dat het voorlopig ontwerp van de randweg heeft gemaakt.

Bereikbaarheid
Enkele agrariërs vroegen zich af hoe ze straks hun grond aan de andere kant van de weg kunnen bereiken. Wethouder Ted van de Loo moest erkennen dat er een paar vervelende gevallen komen, waar hij nog eens naar moet kijken.

Aankopen
Een aantal betrokkenen vroeg zich af wanneer er duidelijkheid komt over eventuele aankopen van grond en huizen. Dat moment is pas rond oktober. In april en mei ontwerpt de provincie een nieuw systeem om prioriteiten te stellen. Rond oktober moet dan duidelijk worden hoe hoog de Boekelse randweg op dat lijstje staat en trekt de provincie eventueel de portemonnee. Een jaar later maakt de provincie weer een nieuwe lijst: is er in 2011 geen geld voor de randweg dan is er in 2012 dus een nieuwe kans.

Onderhandelen
Dat bracht een omwonende op de vraag hoe het dan kan dat de vorige wethouder (Peter Ketelaars, red.) op 25 februari 2010 nog beloofde dat er snel over koop onderhandeld zou worden. Volgens de huidige wethouder kan zijn voorganger dat in alle oprechtheid gezegd hebben. “De provinciale regels zijn veranderd. Voorheen kwam er al geld vrij in de planfase, die waar we nu in zitten. Tegenwoordig komt dat er pas in de realisatiefase, de volgende stap”, wist Van de Loo. De vragenstelster was niet gelukkig met het antwoord. Volgens haar is er niets aan de provinciale regels veranderd.

Nut en noodzaak
Al heeft de gemeenteraad het tracé vastgesteld, er zijn nog altijd mensen die vraagtekens zetten bij nut en noodzaak van de weg. Een in opdracht van een aantal aanwonenden uitgevoerde verkeerstelling wees uit dat niet de helft, maar ongeveer een derde van het verkeer dat Boekel aandoet doorgaand verkeer zou zijn. Als dat klopt, zou in hun ogen de noodzaak van de weg klein zijn. De rest is immers bestemmingsverkeer en zou dan toch naar Boekel gaan in plaats van er omheen rijden. Een vertegenwoordiger van de provincie kende die cijfers niet, maar wees erop dat de commissie mer, na aanvullend onderzoek, wel akkoord is gegaan met de weg. Voor de provincie is er dan ook geen enkele reden om te twijfelen aan cijfers en extra onderzoek te laten doen.

Kosten
De kosten voor de pure aanleg van de weg bedragen meer dan 9,3 miljoen euro. De gemeente moet daarvan zo’n 2,43 miljoen betalen. Onzeker is hoeveel de gemeente kwijt is aan de verwerving van grond en gebouwen die voor de randweg nodig zijn. Die kosten bedragen in totaal zo’n acht miljoen euro, vooralsnog gaat Boekel uit van een gemeentelijke bijdrage van zo’n twee ton, zodat het totaal op 2,65 miljoen euro uitkomt.

Fonds
Anderhalf miljoen euro wil de gemeente betalen uit het fonds Bovenwijkse voorzieningen, een potje waar een deel van de verkoop van alle Boekelse bouwgrond naar toe gaat. 4,7 ton kan komen uit de exploitatie van een uitbreiding van bedrijventerrein De Vlonder. Dan blijft er nog een bedrag van ruim 6,5 ton, ofwel een jaarlijkse last van 52.000 euro over. Het is nog niet duidelijk waar dat vandaan moet komen.

Raad
De gemeenteraad neemt op 7 april een beslissing over het ontwerp van de randweg en de dorpsmantel. Pas in oktober bepaalt de provincie dus hoe hoog de weg op de prioriteitenlijst komt.

Bron: Gemerts nieuwsblad
0 Reacties
Posted on 29 Mar 2011 by siteadmin << Volgende - Vorige >>
Naam:
E-mail: (optioneel)
Smile: smile wink wassat tongue laughing sad angry crying 
Spam protectie
Voer aub deze code in
Security Image 

| Vergeet mij